2008. május 15., csütörtök

T-Mobile adatforgalom számlázása - jóbb, ha óvatos az ember...


Gyulától kaptuk mai olvasói történetünket, melyben valóban érdekes kérdést feszeget: kinek kell bizonyítania, hogy valóban forgalmaztunk adatot az adott SIM kártyán? A szolgáltatónak vagy nekünk? Nos, a magyar szabályozás szerint... Asszem, mindenki kitalálja, melyik a helyzet itthon. Tudtok külföldi példákat erre? Máshol hogy is van ez? De ne vágjunk elébe, jöjjön Gyula története:

Folyó év április 10-én 23:33-órakor kaptam egy értesítő sms-t a T-Mobile Ügyfélszolgálatától, miszerint a NetStart forgalmam 7MB-volt. Nem értettem a dolgot, mert teljesen más elfoglaltságom volt, a telefon két helyiséggel távolabb volt tőlem, amihez senki nem férhetett hozzá, a Bluetooth és a wireless mód is ki volt kapcsolva, mint minden más alkalommal. Ezt követően azonnal felhívtam a T-Mobile ügyfélszolgálatot, ahol nem tudtak felvilágosítást adni sem a tájékoztató sms-ről, sem az esetleges valós adatforgalomról, sem pedig az aktuális egyenlegemről. Lehetőségként felajánlották, hogy sms-ben kérjem le a számlainformációmat és külön sms-ben az adatforgalmi tájékoztatót. Ezt megtettem, a tájékoztatók szerint az adatforgalomról nem volt elérhető adat, a számlán pedig minimális (811Ft.) forgalmi díj mutatkozott.

Másnap reggel, közvetlenül ébredés után 6:24 órakor ismét lekértem a tájékoztatókat, melyek szerint a számla 62094Ft díjat, az adatforgalom pedig 58660kbyte adatforgalmat mutat. Természetesen azonnal hívtam az Ügyfélszolgálatot, ahol ismételten falakba ütköztem, érdemi tájékoztatást nem kaptam, hogy fentiek miként, miből kifolyólag következhettek be, amikor én a telefon közelében sem voltam… Ajánlották, hogy elindítanak egy kivizsgálást, és letiltják az internet szolgáltatást telefonomon, mindkettőt kértem.

A délelőtti órákban mindettől függetlenül felhívott egy hölgy a T-Mobile-tól, hogy a kiugróan magas adatforgalom miatt egyeztessen (ekkor ő már cca. 73000Ft-ról beszélt), természetesen neki is jeleztem, hogy mindezt nem ismerem el. Ő sem tudott felvilágosítást adni a lehetőségeimről, de azt hangoztatta, hogy a számla magas összege miatt a fenti díjak rendkívüli módon, azonnal kiszámlázásra kerülnek. Hangsúlyozom, hogy ilyen jellegű szolgáltatást nem vettem igénybe, és nem ismerem el ennek jogosságát! Soha nem használtam sem wap-ot, sem mms-t, sem mobil internetet, amikor otthon 8MB-os ADSL van…

Ezt követően a „technikai osztályról” hívott egy újabb ügyintéző, aki állítólag nem tudja visszaellenőrizni és kivizsgálni a fentiekben leírtakat, mert a kérdéses számla nem lett lezárva, addig pedig ő lépésképtelen.

Felhívtam a következő munkanapon, azaz folyó év április 14-én a számlázási osztályt, akik ugyan látják a problémát, de felvilágosítást, tájékoztatást nem tudnak adni. Állítólag az előző kivizsgálási kérelmemről nem láttak „munkalapot”. Kértem egy alapos kivizsgálást, ennek kimeneteléről a későbbiek folyamán írásban tájékoztatnak. A számlázási osztályon elmondták, hogy általánosságban „minden ilyen esetben a kérdéses díjak az ügyfelek részére kiszámlázásra kerülnek, és azokat a megadott határidőig rendezni kell. Az esetleges reklamáció esetén –amennyiben azt jogosnak tartják- jóváírási igénnyel lehet élni.”

Mindehhez utólagosan hozzáteszem, hogy a telefonba beépített napló, mely az adatforgalmat is figyeli, az utolsó nullázás óta, tehát kb. 2-3 hónapja összesen 0MB adatforgalmat rögzített. Az előző számlainformációkból pedig az is kiderül, hogy ilyen szolgáltatást az előfizetés megléte óta minimális mértékben vettem igénybe.

Pár nap elteltével megérkezett a T-Mobile levele, melyben ugyan semmi érdemi adatot nem közölnek, azt azért hangoztatják, hogy rendszerük megfelel minden jogszabálynak, és kaptak MATRIX tanusítványt is, ami elvileg garantálja, hogy hiba nem fordulhat elő. Igaz, a kivizsgálás kérésekor külön felhívtam a figyelmet, hogy pontos, minden részletre kiterjedő adatszolgáltatást adjanak (mikor, milyen weboldalra vagy ip címre érkezett kérés), semmi információt nem kaptam. Ennek megreklamálásakor hogy-hogynem, megint nem tudtak felvilágosítást adni.

Jogi tanácsot kértem a Fogyasztóvédelmi Egyesület jogászától és a Nemzeti Hírközlési Hatóságtól, hogy tájékozódjak a lehetőségeimről. A jogászok (mindkét szervezettől) felvették a kapcsolatot a T-Mobile-al, kivizsgálást kezdeményeztek, melynek eredményeként megkapták a már korábban részemre postázott levél másolatát. Egyéb helyről kértem újabb jogi tanácsot, az ügyvéd –minden részletet megismervén- az alábbi választ adta: „elolvastam a T-mobile Önnek irt válaszát. Ha lehetséges és bizonyitható, hogy az ön SIM kártyájáról, mobiljáról senki nem kezdeményezte a NetStart használatát, akkor 3 megoldás van. Az egyik, hogy a Nemzeti Hírközlési Hatósághoz és ott is a Hírközlési Fogyasztói Jogok Képviselőjéhez kell fordulni, hogy a hatóság vizsgálja ki az esetet. A második, hogy Békéltető Testületi eljárást lehet indítani.

A Fogyasztóvédelemről szóló 1997. évi CLV. törvény lehetőséget ad a fogyasztónak, hogy békés úton a bírósági eljárást elkerülve rendezze a gazdálkodó szervezettel szemben fennálló jogvitáját. Ennek érdekében létrehozta a Békéltető Testület intézményét. A Testület eljárásának célja a fogyasztó és a gazdálkodó szervezet közötti vitás ügy (fogyasztói jogvita) egyezségen alapuló rendezésének megkísérlése, ennek eredménytelensége esetén pedig az ügy eldöntése a fogyasztói jogok gyors, hatékony és egyszerű érvényesítésének biztosítása érdekében. A békéltető testület eljárása kérelemre indul. A kérelmet a fogyasztó terjesztheti elő. A Budapesti Békéltető Testületet a 1012 Budapest, Krisztina krt 99 címen lehet elérni. A kérelem mintája a www.ofe.hu honlapról letölthet. Tájékoztatjuk, hogy a tanács határozata nem érinti a fogyasztónak azt a jogát, hogy igényét bírósági eljárás keretében érvényesítse. Ezért ön birósági uton is megtámadhatja a T-mobile döntését. Azt kell még tudni, hogy bármelyik lépést teszi meg, erről értesítse a szolgáltatót, mert az ellen intézkedés általában halasztó hatásu. Mindenek elött azonban azt kell tudni be bizonyítani, hogy a T-mobile feltételezése, hogy az ön tudtán kivül valakihasználta a szolgáltatást nem helytálló. Ha erre nincs bizonyíték, akkor sajnos a Mátrix tanusítvány a Hatóság elött lesöpri az ön érveit.

Üdvözlettel …” Tehát én, mint magánember bizonyítsam, hogy nem használtam a szolgáltatást, mert erre mindenkinek otthon megvannak az eszközei, és mehetek békéltető tanács elé... Vicc! Végső csepp a pohárban: Megjött a csekk az általam el nem ismert tartozásról április 30-án. Számla kiállításának dátuma április 21, fizetési határidő április 21. Tehát 9 nap eltelt, mire postázták. A T-mobile május 1-el kikapcsolta a telefont. Másnap, mint ahogy a csekk megjött, elsején viszont se posta, se T-Mobile… Ismét felhívtam az ügyfélszolgálatot, ahol nyájasan közölték a behajtási osztályon –mert egyből hozzájuk került az ügy-, hogy bemehettem volna a számla kiérkezése előtt is bármelyik irodájukba, és befizethettem volna az összeget… Erre már végképp nem tudok mit mondani! Így már érthető, hogy a reklámokban miért hirdetnek 100 ajándék percet. Hát, ha van aki megfizeti…

10 megjegyzés:

Névtelen írta...

2007-ben hasonló malőr miatt kifizettem a t-mobilnak több mint 120 ezret...A kötbért többszöri alku után nagylelkűen elengedték.Most megint hasonló cipőben járok(236ezer)de ezt már nem tudom benyelni...Kapják be!

fcsabeszka írta...

Én most pereskedek velük.Egy hónap nem fizetett csekk után kikapcsolták a kimenő hívásokat és még utána vagy 4 havi csekket kipostáztak.Valahogy csináltak nekem még 4 olyan számlát amin telefonszámra lebontva megvannak a hívások.

Edi írta...

Én még csak egy kísértetiesen hasonló sztori elején vagyok: tegnap óta tudom, hogy hétfőn este elraboltak az ufók, és feltehetően önkívületi állapotban interneteztem 36 rugóért. A tudatomat úgy módosították, hogy emlékeim szerint a telefon ezalatt az idő alatt az íróasztalomon volt, én ott ültem mellette, és levelet írtam.
Szerintem a T-mobilnak nem érdeke kideríteni, hogy valójában ki használta a SIM-et, mert hát úgyis rámhúzhatja a vizeslepedőt, és behajthatja a pénzt. Nem is értem, hogy hogyan lehetséges, hogy ő vizsgálja ki a reklomációmat.

Névtelen írta...

Igen, nálam ugyanez a helyzet, annyi különbséggel, hogy április óta munkahelyi flottában vagyok. Ergo: változatlan telefonálási szokás mellett a számla végösszegének csökkennie kellett volna (a percdíj a korábbinak a 40%-a...), ehelyett majdnemhogy nőtt!Most gondolkodom azon, hogy visszakapcsoltassam-e a telefonom... Van másik készülékem is, de az domino-s, veszek egy kártyát és azt legalább tudom felügyelni...

Névtelen írta...

Helló!
Én is megkaptam a 6 megás adatforgalomról szóló sms-t.. igaz én használtam is a netet, de tudtommal a saját hálózatról, wifiről.. dehát mégsem. Annyi lenne a kérdésem, hogy ez kb. mennyibe fog fájni vagy hogyan lehet lekérni az egyenleget és hogyan lehet letiltatni a net start-ot? Ha tényleg 13Ft/10kb a díj amit az oldalon írnak akkor nagy bajban leszek..főleg mert még szüleim fizetik az előfizetésemet.:S

Unknown írta...

Hali

Velem is eljátszották ezt. Én Bluetoothon másoltam át zenéket a telefonomra és csinált nekem 22 mega forgalmat.
Én most boxol le velük.
Köcsög Tré-mobil Bezzeg amikor 2x is megszakad a fos hálózatuk, akkor nem pattogtak.

Névtelen írta...

Velem is eljátszották ezt. Én Bluetoothon másoltám át zenéket és ezzel generáltak maguknak 22 mega forgalmat.
30e a semmiért. Garatula Tré-mobil

Névtelen írta...

velem a következő történt: vásároltam nagyjaból 2hete egy telefont.Az első bekapcsolás alkalmával volt egy ikon a bal felső sarokban amiről fogalmam sem volt hogy micsoda.Megnéztem,annyit írt az útmutató, hogy adatforgalom bekapcsolva a jelentése.Fogalmam sem volt, hogy mi ez, de gondoltam nagy baj nem lehet belőle, ha alapból így kapcsol be a telefon. A mai nap döbbentem rá, hogy mi ez és elvileg 48megás forgalmam volt vele ami 32 ezer Ft-omba fog kerülni!!!Holnap megyek reklamálni, csak az a baj, hogy annyira esélytelenül indulok harcba...
Fuck Tmobile!

Névtelen írta...

Hello.Nálam is ugyanez a helyzet.Annyi különbséggel hogy az én esetemben a szerződést megkötő hölgy nem tájékoztatott hogy a net start alapban bekapcsolva van az uj előfizetésekhez. Én nem kértem netet amit természetesen a szerződésen nehezen lehet bizonyítani.Ugyanis nincs is rajta hogy netstart alapban jár hozzá!!!
2 nap múlva 15.000.- ft adatforgalom volt amit követelnek rajtam.Azt nem tudták megmondani mikor és hogyan csináltam de nem is ez a lényeg.
A hölgy azt mondta hogy az Iphone képes magát automatán frissíteni!!! ???? No de gy hogy én nem látom?????
Emberek!!!!Vigyázzatok mert ezzel jól megszívatnak mindenkit!!!!!

Névtelen írta...

Nálam is hasonló a helyzet. Több mint két éve fizetem a közel hasonló számlákat. Az elején nem tűnt fel semmi, gyakran telefonáltam. Miután ellopták a telefonom, új simet kértem, fél hónapig nem voltam sem elérhető. Természetesen a számlám csak nőtt. Pár hónapja, mióta megváltozott a munkahelyem, és azon kevés hivásokat is amiket kezdeményezek, innen intézem, ergo megközelitőleg 2-3 hivást intézhetek pár perc hosszúsággal a mobilomról, a számlám nem csökkent (miszerint naponta átlagban közel másfél órát beszélgettem). Itt kezdett elborulni a fejem, és ismerősöktől tájékozódtam. Mint megtudtam sokan észleltek ilyet, mindenki a maga módján döbbent rá. Miután párszor egy bizonyos értékű számlát elértél, úgy tűnik ha telefonálsz ha nem, a T-fos számláid nem csökkennek. A héten kérem a számlahordozásom, és fütök egy kört más szolgáltatónál.